Generaties verschillen van elkaar op verschillende manieren, waaronder hun waarden, opvattingen, levenservaringen en de manier waarop ze communiceren en omgaan met technologie. Maar ook op het gebied van vakanties. Zo zit er een aanzienlijk verschil tussen het vakantiegedrag van Babyboomers, Generatie X, Generatie Y (Millenials) en Generatie Z dat we graag voor je uitlichten. We focussen hierbij op vakantievoorkeuren, bestemmingen en boek/informatiegedrag.
Babyboomers (1945 – 1960)
Babyboomers komen uit een tijd waarin reizen als een luxe werd beschouwd en worden hier nog sterk door beïnvloed. Een gevolg hiervan is dat Babyboomers de grootste informatie verzamelaars zijn als het gaat om vakanties. Ze besteden veel tijd aan het onderzoeken en plannen van hun reizen, waarbij ze elk detail zorgvuldig overwegen om ervoor te zorgen dat hun vakantie naadloos verloopt. Voor het vinden van deze informatie, blijven Babyboomers trouw aan oude media als een bron van informatie voor hun reisplanning. Zo zijn ze bedreven in het verzamelen van informatie uit traditionele bronnen zoals reisprogramma’s, beursen en reisgidsen. Daarbij kiezen Babyboomers tijdens het boeken van een vakantie meestal voor een reis- en verblijfspakket zodat alles geregeld is.
Babyboomers zijn verder reislustiger dan ooit en kiezen graag voor lange vakanties. Zo gaat het vaak om “de reis maken die men altijd al had willen maken”. Hun vakantievoorkeur bestaat uit bestemmingen in de natuur en stedenreizen. Tijdens natuurreizen is recreatief fietsen een populaire activiteit.
Generatie X (1961 – 1980)
Net als Babyboomers komt Generatie X uit een tijd waarin reizen een luxe was en hierom kiezen zij ook graag voor een reis- en verblijfspakket. Deze generatie blijft echter wel het liefst dicht bij huis, omdat zij praktisch is ingesteld en minder snel tevreden. De vakantie, als deze al wordt geboekt, moet wel altijd ruim van tevoren worden gepland en er hoeven geen gekke extra’s worden toegevoegd. Deze groep kiest verder meestal voor een strandvakantie omdat ze op deze manier kunnen bijkomen van hun drukke baan en een vakantie bij het strand voor hen gelijk staat aan de luxe die ze vroeger niet kende.
Generatie Y, ook wel Millenials (1981-1995)
Voor Millennials is reizen daarentegen niet slechts een luxe, het is een essentieel onderdeel van hun identiteit. Wat voor hen telt, is de ervaring, niet het bezit. Zo gaan Millenials liever op reis dan dat ze investeren in bezittingen. Millenials verkiezen daarbij buitenlandse reizen boven binnenlandse reizen.
Deze generatie is verder sterk verbonden met de wereld via het internet en sociale media. Hierdoor zijn ze continu op de hoogte van nieuwe bestemmingen, reiservaringen en trends. Ze vertrouwen vaak op online reviews en sociale media voor inspiratie en aanbevelingen bij het plannen van hun vakanties. De invloed van sociale media op het vakantiegedrag van Millennials is significant. Het delen van reiservaringen op platforms zoals Instagram en TikTok speelt een grote rol in hoe ze hun vakanties ervaren en beleven. Voor hen gaat het niet alleen om de bestemming zelf, maar ook om het delen van die ervaring met anderen.
Wat wel opvalt, is dat ondanks hun liefde voor reizen, millennials relatief minder vaak en minder lang op vakantie gaan dan oudere generaties. Hun benadering van vakanties is meer gefragmenteerd, waarbij last minute boekingen en het boeken van losse onderdelen leiden tot een gevoel van vrijheid en spontaniteit. Vergeleken met oudere generaties zijn Millennials ook prijsbewuster bij het plannen van hun reizen. Ze zijn op zoek naar unieke ervaringen tegen een goede prijs en vinden het niet erg om concessies te doen in ruil voor korting.
Generatie Z (1995 – nu)
Generatie Z lijkt qua vakantiegedrag op Millenials, maar ervaren een grotere mate van vrijheid in vergelijking met voorgaande generaties. Voor hen is het hebben van internet op hun telefoon niet alleen vanzelfsprekend, maar het is eerder de vraag waar ze hun telefoon dan níet voor gebruiken.
Deze jongeren zijn namelijk opgegroeid in een tijd waarin digitale technologie de norm is geworden. Het heeft hun wereldbeeld verbreed, waardoor zij meer interesse hebben gekregen in andere culturen en hier ook graag naartoe reizen of zelfs willen studeren. Daarbij blijven ook voor Generatie Z authenticiteit en flexibiliteit belangrijke waarden. Ook is Generatie Z graag op zoek naar avontuur en kiezen ze tijdens een vakantie voor activiteiten zoals paragliden of bungeejumpen.
Niet alle digital natives van Generatie Z gaan echter frequent op vakantie. Financiële beperkingen spelen hierbij vaak een rol, gezien het feit dat deze generatie zich nog in een fase van beperkte financiën bevindt, zoals studenten of mensen aan het begin van hun carrière. Zo gaat Generatie Z ook vaak binnen Nederland op vakantie naar een badplaats.
Ondanks de beperkte financiën zijn deze jongeren wel meer geneigd om deel te nemen aan groepsreizen. Dit kan worden toegeschreven aan hun verlangen naar sociale connectie, het delen van ervaringen en het verkennen van nieuwe bestemmingen samen met leeftijdsgenoten. Hetzelfde geldt hierbij voor solo reizen, waarbij ze nieuwe mensen leren kennen tijdens hun reis. Denk bijvoorbeeld aan backpacken.
Kortom, zijn alle generaties dus heel verschillend in hun vakantiegedrag. Het is van belang om hier rekening mee te houden in je uitingen. Bedenk je dus goed welke generatie je wilt bereiken en bedenk dan hoe je deze het beste kunt bereiken.