Bleisure is een samenvoeging van de woorden ‘business’ en ‘leisure’. Bleisure Travel is daarom een reis waarbij werk en vakantie met elkaar worden gecombineerd. Deze vorm van reizen wordt steeds populairder. Doordat veel mensen op afstand kunnen werken wordt het makkelijker om langer van huis weg te blijven zonder dat het vakantiedagen kost. Daarnaast is er na de pandemie een vernieuwde interesse in reizen en wat is er makkelijker dan een bestemming ontdekken waar je toch al voor je werk heen moet?
Verschillende vormen van Bleisure
Er zijn verschillende soorten Bleisure reizen te onderscheiden. Zo is er te zien dat veel mensen hun zakenreis verlengen met bijvoorbeeld een weekend of midweek zodat ze nog iets van de omgeving kunnen zien op hun bestemming. Maar wat ook steeds meer gebeurt is een familievakantie die met een zakenreis gecombineerd wordt. Dan komen de partner en kinderen ook naar de bestemming toe nadat het zakelijke gedeelte van de reis is afgesloten.
In een wereld waarin een goede werk-privébalans steeds belangrijker is geworden voor werknemers is dit niet een hele vreemde trend. Daarnaast kan een Bleisure vakantie ook veel geld schelen. De reis naar de bestemming wordt vaak betaald door de werkgever en de tijd die aan werk wordt besteed uiteraard ook. Ook zijn consumenten op een Bleisure reis flexibeler met vertrekdata waardoor ze bijvoorbeeld een goedkopere terugvlucht in het weekend kunnen boeken. Dit kan de kosten van een vakantie flink drukken.
Hoe speel je in op deze trend?
Om als organisatie in de reisbranche goed in te spelen op deze Bleisure trend zijn er een aantal factoren om rekening mee te houden.
- Zorg voor goede omstandigheden om te werken
De verblijfplaats van de reis moet voldoen aan de eisen die gesteld worden aan een goede werkplek. Zorg dus voor goede wifi, maar ook een werkruimte met schermen en stopcontacten is handig voor de zakelijke reiziger. Maar ook een goed restaurant in de buurt helpt bij het aantrekken van de zakelijke doelgroep.
- Laat duidelijk zien dat je bleisure promoot
Vestig op je promotiekanalen zoals je website de aandacht op Bleisure. Naast alle zakelijke mogelijkheden die jouw organisatie biedt, is het aan te raden om ook de omgeving uit te lichten. Waarom is jouw bestemming zo leuk om op vakantie te gaan? Vergeet hierbij ook de gezinnen niet voor de consument die een familievakantie aan de zakelijke reis wil koppelen.
- Maak Bleisure aantrekkelijk met promoties
Om het voor de zakelijke reiziger extra aantrekkelijk te maken om langer te blijven op locatie zijn promoties omtrent deze reizen aan te raden. Denk bijvoorbeeld aan een korting om extra nachten te verblijven. Maar ook extra’s zoals fietsverhuur of een activiteit in de buurt kunnen helpen om gasten langer te laten blijven.
In 2024 zullen we de Bleisure Travel trend alleen maar zien groeien en is daarmee aan te raden om in te spelen op deze doelgroep als dat bij jouw bedrijf past.